Resurse

Compensarea – Mecanism de autoreglare a stimei de sine la persoanele cu disabilităţi de vedere

A fi impacat cu tine insuti este cel mai bun mijloc de a incepe sa fii impacat cu ceilalti

Luis de Leon

Potenţialul uman reprezintă o sursă enormă de autoafirmare, creaţie şi performanţe. Personalităţile de succes cu disabilităţi de vedere au dat dovadă, că dispun de resurse şi posibilităţi imense: pentru a-şi exploara acest potenţial, a reuşi în cele mai diverse domenii şi pentru a depăşi obstacolele personale şi cotidiene…

_______

Centru National de Informare şi Reabilitare  din Moldova, pentru  persoanele cu disabilităţi de vedere

Independenţă prin instruire

Servicii de reabilitare pentru persoane cu deficienţe vizuale oferite de Centru:

Acestea includ orientare şi mobilitate, sistemul de citire şi scriere Braille, computer, reabilitare psihologică, deprinderi de viaţă cotidiană, asistenţă juridică, educaţie în sănătate, voluntariat, bibliotecă specializată, seminare, ateliere şi cluburi de interese…

_______

Integrarea persoanelor cu Disabilităţi

Omul se constituie într-un univers unic, irepetabil, deosebit de complex, reuşind să realizeze doar o infirmă parte din potenţialul său, care reprezintă o sursă enormă de autoafirmare, creaţie şi performanţe. În acelaşi timp, toţi oamenii sunt egali, cu şanse şi drepturi egale. Fiecare ne naştem fragili şi neputiincioşi, pe măsură ce creştem ajungem să avem curaj, să ne cultivăm deprinderi, iscusinţă, un bun prilej de a ne simţi  mîndri, de a avea încredere în forţele şi capacităţile noastre.

Însăşi persoanele cu dificienţe congenitale sau dobîndite, au întotdeauna posibilităţi  imense: de a depăşi obstacolele la nivel personal şi social, de a se realiza plenar, de a-şi valorifica fructuos resursele organismului uman.

În istoria universală şi in zilele noastre avem multe exemple in acest sens. Persoanele cu disabilităţi ajung să se realizeze in cele mai diverse domenii. Acest fenomen aparent paradoxal poate fi explicat prin teoria compensării. Fenomenul compensaţiei are un rol important in dezvoltarea, educarea şi socializarea persoanelor ce au o anumită dificienţă. Organismul uman in mod natural manifestă o tendinţă de a se echilibra, aşadar cu cît e mai mare defectul, cu atît sunt mai multe resurse energetice pentru a-l depaşi doar că acestea din urmă trebuie descoperite, stimulate şi balorificate, în sens contrar vorbim de o compensare negativă.

Trevuie menţionat faptul că, disabilitatea în sine nu crează dificultăţi de adaptare şi socializare pentru persoanele cu dificienţe, ci in primplan apare  modul de evaluare, de convingeri şi  atitudini atît personale, cît şi a celor din  preajmă, din societate.

Pentru a sensibiliza mentalitatea socială trebuie să creem condiţiile optime pentru fiecare persoană în parte ca aceasta să se simtă realizată, utila, implinită, cu imagine pozitiva şi respectul de sine şi de cei din jur.

Doar intr-o astfel de ambianţă favorabilă persoanele ce au o disabilitate pot să-şi valorifice potenţialul, să progreseze intelectual, material, şi spiritual, să creeze şi să-şi expună liber opiniile, să-şi implementeze ideile bine determinate şi potenţialul enorm.

_______

Angajarea civică a tinerilor cu dizabilităţi

Acesta e genericul şcolii de vară, organizată în perioada 2-8 august de către Centrul de Asistenţă Juridică pentru Persoane cu Dizabilităţi, cu suportul financiar al Băncii Mondiale, Oficiul din Moldova şi Misiunea OSCE în Moldova. Printre participanţi s-au înscris şi reprezentanţi din cadrul Societăţii Orbilor din Moldova.

Agenda a inclus şi prezentarea „Dezvoltarea calităţilor de lider” a lui Dolapo Ogumbawa, manager de programe la Centrul de Liderism în Educaţie al Institutului Educaţiei din Londra, „Dezvoltarea abilităţilor de prezentare în public, argumentare, dezbatere. Advocacy pentru  ONG-uri” a Andreei Ferăstrăieru, trainer de la Bucureşti.

_______

Louis Braille a dăruit Universul în şase puncte

Date biografice

Louis Braille s-a născut în 4 ianuarie 1809 la Coupvray, un mic sat situat la 40 km de Paris. La vârsta de 3 ani, în 1812, în urma unui accident produs în atelierul de pielărie al tatălui său, îşi pierde vederea. Între 1816 şi 1818 urmează cursurile şcolii comunale din Coupvray, iar în 15 februarie 1819 intră la Institutul Regal al Tinerilor Nevăzători (Institution Royale des Jeunes Aveugles – INJA) din Paris. Din 1822 Louis Braille experimentează procedeul “scrierii nocturne” elaborat de Charles Barbier şi începe cercetările sale pentru elaborarea unui nou sistem de scriere pentru nevăzători, terminând Alfabetul Braille în 1824.

_______

Lasă un comentariu